Szanowni Państwo,
w okresie zawieszenia funkcjonowania jednostek oświaty, szkoły i placówki prowadzą kształcenie przy wykorzystywaniu środków porozumiewania się na odległość. Korzystanie z tych rozwiązań rodzi nowe zagrożenia dla uczniów. Tym samym szkoła i nauczyciele, kooperując z rodzicami, powinni zapewnić dzieciom należyty poziom bezpieczeństwa w Internecie, ale także ogólnie w związku z pracą przy komputerze.
JAKIE ZAGROŻENIA GROŻĄ UCZNIOM W INTERNECIE:
Oczywiste jest, że uczniowie, korzystając w większym zakresie z dostępu do komputera z Internetem przy braku nadzoru rodziców (często pracujących zdalnie) mogą być narażeni na różnego rodzaju niebezpieczeństwa w sieci. Rodzice powinni więc przestrzec i zabezpieczyć dzieci przed niebezpieczeństwami związanymi z korzystaniem z Internetu. Poniżej przedstawiamy wskazówki jak to zrobić.
Jakie zagrożenia dotyczą dzieci? Otóż przede wszystkim dziecko może być narażone na niebezpieczeństwo w wyniku udostępnienia swoich danych osobowych nieuprawnionym, kontakt z oszustami czy też nieświadomy udział w działaniach niezgodnych z prawem. Dlatego rolą rodziców jest:
-uświadomienie dzieciom w jaki sposób korzystać z sieci,
-wyjaśnienie jakich zachowań unikać,
-uprzedzenie jakie mogą być skutki niewłaściwych zachowań.
NIECHCIANE I NIEODPOWIEDNIE DLA DZIECI TREŚCI.
Dziecko korzystając z Internetu może napotkać treści prezentujące przemoc lub pornografię, może zostać poddane psychomanipulacji nawołującej do popełnienia przestępstw, hazardu, narkotyków lub samobójstwa.
Trzeba uczyć dzieci odpowiedzialności i unikania zagrożeń.
-Stosować zapory, blokady niepożądanych treści -stosując dostępne na rynku pakiety zabezpieczające np. cenzor, opiekun, strażnik ucznia lub inne mechanizmy wbudowane w aplikacje serwerowe, programy filtrujące
NĘKANIE W INTERNECIE:
-Przemoc werbalna czyli wyzywanie, poniżanie, ośmieszanie, straszenie, szantaż.
-Zamieszczanie w Internecie kompromitujących materiałów, także sfałszowanych.
Ofiara ma trudną sytuację, gdyż usunięcie kompromitujących materiałów jest często niemożliwe, trudno także odnaleźć sprawcę bez pomocy odpowiednich służb, gdyż w Internecie istnieje wysoki poziom anonimowości.
Tego trudno uniknąć, może dotyczyć każdego – warto jednak rozmawiać z dzieckiem, aby unikało niewłaściwych środowisk rówieśniczych.
Nie lekceważyć problemu, gdy dziecko go zgłasza, nie wystarczy dziecku powiedzieć, żeby się nie przejmowało.
Być dla dziecka oparciem i podejmować kroki oczekiwane przez dziecko.
Ważne jest, aby uczulić dziecko by nie zawierało znajomości przez Internet oraz uczyć dziecko, by nie ufało osobom próbującym się przypodobać przez Internet i nie zamieszczało swoich danych w Internecie.
UZALEŻNIENIE OD INTERNETU:
Nadużywanie Internetu ma bardzo negatywny wpływ na funkcjonowanie w sferze fizycznej, psychicznej, społecznej, rodzinnej.
Dziecko uzależnione od Internetu spędza w sieci tak dużo czasu, że brakuje mu go na naukę, spotkania z przyjaciółmi, rodzicami, rodzeństwem. Doprowadza to do zaniku więzi rodzinnych, utratę przyjaciół, a może doprowadzić do fobii społecznej lub szkolnej, zaburzenia w normalnym funkcjonowaniu, utratę dotychczasowych zainteresowań, zaburzenia osobowości, zacieranie granic pomiędzy światem wirtualnym i realnym.
EDUKACJA INTERNETOWA.
Wskazówki (KAŻDY RODZIC POWINIEN ZAPOZNAĆ Z NIMI DZIECKO):
-Nie rozmawiaj z nieznajomymi.
-Nie ufaj osobom, które nawiązują z tobą kontakt.
-Nigdy nie umawiaj się z osobami poznanymi za pośrednictwem Internetu bez wiedzy rodziców.
-Nigdy nie używaj Web kamery podczas rozmowy z osobą której nie znasz.
-Gdy coś cię przestraszy lub zaniepokoi, wyłącz monitor i powiedz o tym rodzicom.
-Mów swoim rodzicom o wszystkim, co sprawiło, ze czujesz się zakłopotany używając Internetu.
-Nie wysyłaj wiadomości osobom, których nie znasz.
-Nie wysyłaj przez Internet swoich zdjęć lub zdjęć rodziny bez zgody rodziców.
-Nie podawaj danych osobowych na stronach, których nie znasz..
-Nie klikaj w linki, których nie znasz.
-Nie otwieraj plików niewiadomego pochodzenia.
-Nie zezwalaj na zapamiętywanie twoich haseł komputerowi innemu niż twój prywatny.
-Używaj programów antywirusowych i antyspamowych.
-Jeśli staniesz się ofiarą cyberprzemocy, zwróć się do rodziców.
-Korzystaj z komputera umiarkowanie, gdyż długotrwałe szkodzi zdrowiu i może być przyczyną wielu innych problemów.
JAK ZORGANIZOWAĆ DZIECKU MIEJSCE DO ZDALNEJ NAUKI:
Wskazówki:
-w miarę możliwości dostosować ławki i krzesła dzieci do ich wzrostu i wagi ciała,
-zapewnić odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie w pomieszczeniu.
-Każdy rodzic powinien sprawdzić czy miejsce do nauki dziecka na pewno jest odpowiednie do zaistniałej sytuacji i jest bezpieczne dla dziecka spędzającego wiele godzin dziennie przy biurku. Aby zniwelować negatywne skutki spędzania tak dużej ilości czasu w jednej pozycji, należy dostosować ławki i krzesła dzieci do ich wzrostu, zgodnie z zasadami ergonomii.
ZASADY PRAWIDŁOWEJ POSTAWY DZIECKA UCZĄCEGO SIĘ PRZY KOMPUTERZE
Wskazówki:
-Podeszwy stóp w butach lub kapciach powinny płasko spoczywać na podłodze.
-Między udami a spodem blatu stołu/biurka powinien być zachowany prześwit, umożliwiający swobodne poruszanie nogami.
-Uda od spodu nie powinny być uciśnięte przez krawędź siedziska.
-Wysokość stołu/biurka powinna być dobrana tak, żeby łokcie w przybliżeniu były na tym samym poziomie co przednia krawędź płyty stołu/biurka, gdy ramiona są w pozycji swobodnego opuszczenia.
-Oparcie krzesła powinno sztywno podpierać plecy w odcinku lędźwiowym kręgosłupa.
-Między oparciem a siedziskiem powinien być zachowany odpowiedni odstęp, umożliwiający swobodny ruch dolnej części ciała.
-Zasadnym jest , by umieścić komputer jako narzędzie pracy w takim miejscu, by unikać nadmiernego obciążania:
narządu wzroku niewłaściwie ustawionym monitorem w stosunku do źródła światła,
kręgosłupa w wyniku jego niewłaściwego ułożenia podczas całogodzinnej pracy z komputerem.
ZASADY WŁAŚCIWEGO USYTUOWANIE SPRZĘTU KOMPUTEROWEGO:
Wskazówki:
-Monitor należy go usytuować bezpośrednio na blacie, a nie na podwyższeniu.
-Monitor warto ustawić bokiem do okien.
-Źródła światła nie powinny utrudniać widoczności zawartości monitora
-Komputer należy tak ustawić, aby unikać odbicia światła słonecznego od ekranu.
-Należy stosować oświetlenie, które nie uszkadza narządu wzroku.
-Klawiatura i mysz powinny się znajdować na blacie lub wysuwanej szufladzie.
-Do myszy warto stosować podpórki pod nadgarstek.
-Dziecko powinno siedzieć na krześle biurowym.
-Należy wybrać właściwe stoliki i krzesła, z odpowiednim oparciem na właściwej wysokości.
-Jeśli z tego samego stanowiska korzystają dzieci w różnym wieku, np. rodzeństwo, byłoby dobrze gdyby młodsze dziecko mogło używać podnóżków.
-Jeśli w pokoju znajduje się więcej niż jedno stanowisko pracy, należy zadbać o zachowanie odległości pomiędzy stanowiskami.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 493) - § 1.