Zajęcia rozwijające kompetencje informatyczne w tym druk 3D kl. 6 w roku szk. 2025/26
prowadzący: Grzegorz Wawer
W roku szkolnym 2025/2026 uczniowie klasy VI Publicznej Szkoły Podstawowej im. chor. Jana Szymańskiego w Ryczywole uczestniczą w innowacyjnych zajęciach rozwijających kompetencje informatyczne. Program został opracowany z myślą o wszechstronnym rozwoju uczniów w zakresie nowoczesnych technologii, kreatywności oraz pracy zespołowej.
Zakres tematyczny zajęć:
• Photon – robot edukacyjny: nauka programowania blokowego, wykorzystanie czujników, tworzenie interaktywnych scenariuszy.
• Druk 3D: projektowanie modeli w Tinkercad, przygotowanie plików w programie Cura, bezpieczna obsługa drukarki 3D.
• Canva: tworzenie plakatów, infografik i prezentacji, nauka zasad estetyki i kompozycji graficznej.
• Minecraft Education: realizacja projektów edukacyjnych w środowisku gry, nauka kodowania, rozwijanie kreatywności i współpracy.
Cele edukacyjne:
• Rozwijanie umiejętności cyfrowych i technologicznych.
• Kształtowanie logicznego myślenia i rozwiązywania problemów.
• Wspieranie kreatywności i wyobraźni przestrzennej.
• Nauka bezpiecznego i świadomego korzystania z technologii.
• Doskonalenie pracy zespołowej i komunikacji.
Harmonogram:
Zajęcia odbywają się w czwartki co 2 tygodnie w bloku 12:40–14:15
Prowadzący: Grzegorz Wawer
Przykładowe projekty uczniowskie:
• „Photon patroluje szkołę” – programowanie trasy robota.
• „Moje wymarzone biurko” – projekt 3D i druk.
• „Plakat kampanii przeciw cyberprzemocy” – Canva.
• „Zielone miasto” – budowa w Minecraft Education.
Zajęcia są częścią programu „Laboratoria Przyszłości” i stanowią doskonałą okazję do nauki przez zabawę, rozwijania pasji oraz przygotowania uczniów do wyzwań cyfrowego świata.
Szkolne koło języka niemieckiego 2025/2026
Prowadząca: p. Halina Najda
Koło języka niemieckiego przeznaczone jest dla chętnych uczniów z klas IV - VI, którzy chcą poszerzać swoją znajomość języka niemieckiego oraz wiedzę o krajach niemieckojęzycznych. Ma ono na celu stworzenie uczniom okazji do poznania wartości wielokulturowych, wychowania w duchu tolerancji dla odmiennej kultury, kontaktu z autentycznym językiem niemieckim oraz dzielenia się swoimi osiągnięciami z kolegami. Podczas zajęć uczniowie rozwijają wszystkie sprawności językowe, poznają elementy kultury krajów niemieckojęzycznych oraz słownictwo dotyczące wielu aspektów życia codziennego. Ciekawe, różnorodne ćwiczenia i teksty umożliwiają zdobywanie wiedzy w sposób uporządkowany i konsekwentny. Naukę urozmaicają liczne gry i zabawy aktywizujące uczniów a propozycje projektów i zróżnicowane zadania pozwalają na indywidualizację nauczania oraz dostosowanie tempa pracy do możliwości uczniów.
KOŁO DZIENNIKARSKIE - TWORZENIE GAZETKI SZKOLNEJ "KLEKS" 2025/2026
Gazetkę "Kleks" redagują uczniowie naszej szkoły
opiekunem jest: p. Karolina Bucior
Na zajęciach koła dziennikarskiego uczniowie będą poszerzać i pogłębiać swoją wiedzę na temat pracy dziennikarza. Zostaną zapoznani z istotnymi problemami etyki dziennikarskiej, z rolą mediów i ich wpływem na rzeczywistość.
Uczniowie poznają znaczenie tytułu w gazecie i sposoby jego tworzenia. Zadaniem uczniów uczęszczających na zajęcia koła dziennikarskiego będzie redagowanie szkolnej gazetki „Kleks”. Gazetka w wersji tradycyjnej powinna być wydawana cyklicznie jako miesięcznik lub dwumiesięcznik. Planując pracę, należy uwzględnić takie okresy jak początek roku szkolnego, przerwy świąteczne, ferie, koniec semestru. Zajęcia koła dadzą uczniom możliwość kulturalnego i pożytecznego spędzania czasu. Program obejmuje wiedzę teoretyczną (wprowadzenie terminologii dziennikarskiej, konstrukcji gatunków dziennikarskich) oraz praktyczną, z wykorzystaniem nabytych wiadomości podczas redagowania gazetki szkolnej.
CELE EDUKACYJNE
CELE GŁÓWNE:
tworzenie gazetki szkolnej „Kleks” redagowanejprzez uczniów;
poruszanie problematyki związanej z szeroko rozumianymi środkami
masowego przekazu;
kształtowanie umiejętności pracy zespołowej;
poznanie pracy dziennikarza;
doskonalenie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem pod względem ortograficznym, stylistycznym i gramatycznym
CELE SZCZEGÓŁOWE:
rozszerzenie wiedzy zdobytej na lekcjach języka polskiego;
poznawanie gatunków dziennikarskich;
przybliżenie uczniom mechanizmów działających w prasie poprzez praktyczne ich zastosowanie;
próby własnej twórczości dziennikarskiej;
rozwijanie kompetencji komunikacyjnych ucznia;
poznawanie warsztatu pracy dziennikarza;
zachęcanie do wyrażania własnych sądów, opinii, przekonań;
nabycie umiejętności współpracy z ludźmi, nawiązanie pozytywnych relacji z otoczeniem;
aktywny udział w środowisku lokalnym;
rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne wypowiedzi;
doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem;
poznawanie różnorodnych technik komputerowych (skanowanie, drukowanie, wstawianie grafiki);
projektowanie i wykonanie szaty graficznej;
wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości;
porządkowanie, przetwarzanie, selekcjonowanie informacji.
Formy pracy:
indywidualna, podczas samodzielnego zbierania materiałów i przygotowywania artykułów np. w domu;
praca w małych grupach zadaniowych i zbiorowa podczas zajęć w szkole zwłaszcza w czasie narady redakcyjnej;
spotkania koła dziennikarskiego;
praca w "terenie"- sondy, wywiady, uczestniczenie w imprezach szkolnych;
gromadzenie z prasy ogólnopolskiej wycinków będących przykładami różnych gatunków dziennikarskich;
przeglądanie aktualnej prasy młodzieżowej i nowości rynku wydawniczego.
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze z matematyki dla uczniów klasy VII i VIII w roku szk.2025/26
Prowadząca: p. Urszula Wawer
Zajęcia odbywają się w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze adresowane są do uczniów, którzy mają trudności w opanowaniu treści matematycznych, bądź maja braki w wiadomościach podstawowych.
Główne cele edukacyjne zajęć, to:
1. Wyrównywanie braków wiadomości i umiejętności, będących przyczyną trudności szkolnych.
2. Zachęcanie do zwiększenia wysiłku w uczeniu się matematyki.
3. Kształcenie umiejętności posługiwania się wiedzą w sytuacjach praktycznych.
4. Rozwijanie umiejętności korzystania z podręcznika i innych źródeł, czytanie tekstu matematycznego ze zrozumieniem i analizowania prostych zadań związanych z praktyką życia codziennego.
5. Ćwiczenie sprawności w wykonywaniu prostych zadań.
6. Przełamywanie niechęci i rezygnacji przy napotkaniu trudności.
Zajęcia rozwijające z matematyki dla klasy VIII w roku szk. 2025/26
Prowadząca: p. Urszula Wawer
Zajęcia odbywają się w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
Cele ogólne:
wyrobienie u uczniów intuicji matematycznych właściwych danemu wiekowi;
zmniejszenie lęku przed egzaminem z matematyki.
Cele szczegółowe:
rozwijanie umiejętności wnioskowania, zdolności analitycznych, myślenia strategicznego (a więc umiejętności planowania kolejnych kroków postępowania w celu rozwiązania problemu, a także dzielenia procesu rozwiązywania złożonego problemu na etapy) oraz umiejętności krytycznego spojrzenia na rozwiązanie zadania;
rozwijanie zainteresowań matematycznych również wśród uczniów mniej zdolnych;
pogłębianie wiedzy matematycznej;
rozwijanie wyobraźni oraz umiejętności twórczego i logicznego myślenia;
wdrażanie ucznia do samodzielnej pracy;
pobudzanie aktywności;
kształtowanie umiejętności dobrej organizacji pracy;
powtórzenie wiadomości z I i II etapu edukacji;
rozwijanie umiejętności współpracy w zespole.
przygotowanie uczniów do egzaminu ósmoklasisty.
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z języka angielskiego 2024-2025
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu. Uczestniczą w nich uczniowie z klas czwartej i piątej. Podczas zajęć uczniowie utrwalają materiał poznawany na lekcjach oraz przygotowują się do sprawdzianów, mają też możliwość poprawienia ocen niekorzystnych. Zajęcia mają również za zadanie zwiększyć motywację uczniów do nauki przedmiotu poprzez stosowanie zabaw i gier dydaktycznych.
nauczyciel prowadzący zajęcia:
Małgorzata Pietrzyk
Zajęcia rozwijające z języka angielskiego dla klasy 8 (2024 – 2025)
Zajęcia rozwijające z języka angielskiego odbywają się w wymiarze
1 godziny tygodniowo. Przeznaczone są dla uczniów klasy ósmej. Spotkania mają pomóc w przygotowaniu się uczniów do egzaminu ósmoklasisty poprzez zapoznanie ich z zasadami przeprowadzenia egzaminu oraz z różnymi typami zadań, a także pracę z arkuszami egzaminacyjnymi oraz powtarzanie słownictwa i zagadnień gramatycznych.
W ramach zajęć planowane jest również przeprowadzenie dwóch egzaminów próbnych. Po napisaniu właściwego egzaminu uczestnicy zajęć będą tworzyć podczas spotkań projekty językowe.
nauczyciel prowadzący zajęcia:
Małgorzata Pietrzyk
Zajęcia rozwijające z języka polskiego dla klasy 7 (2024-2025)
Zajęcia odbywają się w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Główne cele zajęć to pomoc w opanowaniu materiału poznawanego na lekcjach języka polskiego oraz rozwinięcie umiejętności pisania. Uczniowie ćwiczą różne formy pisarskie, rozwijają umiejętności wyrażania własnych sądów i argumentowania swoich wypowiedzi, powtarzają materiał przed sprawdzianami.
Planowana tematyka zajęć:
• Kształcenie językowe: części mowy; imiesłowy przymiotnikowe i przysłówkowe; części zdania; typy zdań złożonych współrzędnie i podrzędnie; imiesłowowy równoważnik zdania; budowa słowotwórcza wyrazu; treść i zakres znaczeniowy wyrazu;
• Pisanie i mówienie: opowiadanie inspirowane mitem lub przypowieścią; opis dzieła sztuki; wypowiedź argumentacyjna; streszczenie; rozprawka; przemówienie;
• Ortografia: pisownia "nie" z różnymi częściami mowy; pisownia wielką i małą literą; pisownia przyrostków i przedrostków; pisownia przymiotników złożonych; ó-u, rz-ż, h-ch
nauczyciel prowadzący zajęcia:
Małgorzata Pietrzyk
Zajęcia Mały Mistrz 2025/26
dla klasy I-II odbywają się w piątek od godz 10:55 do 11:40
Zajęcia WFzAWF 2025/26
dla klas III-IV odbywają się w poniedziałek od13:25 do 14:10 oraz piątek od godz. 12:35 do 13:20,
Zajęcia Aktywny do kwadratu 2025/26
dla klas V-VII odbywają się we wtorek 15:30-16:30 oraz w środę od godz15:10 do 16:10.
nauczyciel prowadzący zajęcia:
Artur Strąg
Zajęcia rozwijające umiejętność uczenia się 2025/26
Zajęcia te odbywają się w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Uczęszczają na nie uczniowie posiadający takie zalecenie z poradni psychologiczne-pedagogicznej
Cele główne:
• zna swoje mocne strony
• poznaje swój wachlarz inteligencji wielorakich
• rozumie pojęcie "uczenie się"
• wie, jak ważna jest motywacja do uczenia
• uczy się planować własna pracę
• wie, jak ważna jest koncentracja uwagi
• wie, jak zorganizować sobie czas nauki
• poznaje techniki radzenia sobie ze stresem
p. A. Kowlaczyk Szkolne Koło Krajoznawczo – Turystyczne SKKT „TRAMP-ek" 2025/26
Opiekun: p. Anna Kowalczyk, p. Karolina Bucior
Od kliku lat działa w naszej szkole SKKT „TRAMP-ek”.
Celem koła jest propagowanie i czynne uprawianie turystyki.
Uczniowie biorą aktywny udział w organizowanych corocznie różnych formach pracy krajoznawczej (wycieczki, rajdy, złazy, konkursy).
W czasie wypraw uczniowie szkoły rozwijają zainteresowania krajoznawczo - turystyczne, zwiedzają swoją Małą Ojczyznę, poznają Polskę, je tradycje, kulturę narodową i przyrodę.
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawczych z języka polskiego
Prowadząca: p. Karolina Bucior
Celem zajęć jest :
zapobieganie trudnościom w nauce związanych z czytaniem, pisaniem i wypowiadaniem się;
zapobieganie niepowodzeniom szkolnym poprzez dostosowanie wymagań, tempa pracy i metod nauczania do możliwości edukacyjnych każdego dziecka;
wspomaganie rozwoju uczniów;
stwarzanie sytuacji umożliwiających osiągnięcie sukcesu;
wdrażanie do czynnego uczestnictwa w pracy zespołu;
wywoływanie aktywności poznawczej oraz motywacji do nauki.
Na zajęciach uczniowie doskonalą sprawność w zakresie mówienia, pisania, czytania i umiejętności pracy z tekstem, wzbogacają słownictwo, kształtują wrażliwość estetyczną poprzez kontakt z twórczością dla dzieci. Pracują w oparciu o różne formy, metody i środki dydaktyczne.
Utrwalają poznane reguły ortograficzne dotyczące pisowni w języku polskim. Uczą się redagować różne formy wypowiedzi pisemnej, zarówno krótkie, jak i te dłuższe przewidziane w podstawie programowej nauczania języka polskiego.
Szkolne koło PCK 2025/26
Opiekun: p. Beata Wrzosek i p.Natalia Janeczek
Działalność Szkolnego Koła PCK obejmuje całą społeczność szkolną i opiera się na zasadzie dobrowolności.
Główne cele pracy Szkolnego Koła PCK:
propagowanie w środowisku szkolnym idei humanitaryzmu i zasad działania Polskiego Czerwonego Krzyża
promocja zdrowego stylu życia
rozwijanie u uczniów poczucia odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych
unikanie zagrożeń wynikających z uzależnień
poznawanie podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy
kształtowanie postaw altruistycznych
Praca społeczna na terenie szkoły rozbudza poczucie odpowiedzialności za siebie i drugiego człowieka, uczy postawy kierowania się dobrem ogółu i odgrywa istotną rolę w procesie wychowania moralnego.
Zajęcia rozwijające kreatywność i zainteresowania uczniów klas 1-3 2025/26
Prowadzące:
p. Agnieszka Miżejewska we wtorki kl. 1 od 10.55 do 11.40, w środy kl. 2 od 10.55 do 11.40
p. Beata Wrzosek kl. 3 w środy od 10.55 do 11.40
Zajęcia rozwijające kreatywność i zainteresowania uczniów mają na celu stymulowanie wszechstronnego, harmonijnego rozwoju uczniów poprzez różne formy aktywności. Obejmują działalność plastyczną, muzyczno –ruchową oraz zajęcia, gry i zabawy dydaktyczne rozwijające logiczne, niekonwencjonalne myślenie oraz elementy programowania. Zajęcia rozbudzają wyobraźnię, wrażliwość estetyczną i ciekawość poznawczą. Kształtują twórcze podejście do zadań, wspomagają otwartość na nowe wyzwania i wzmacniają wiarę we własne możliwości.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne 2025/26
Prowadząca: p. Anna Kowalczyk
Są prowadzone w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Uczestniczą w nich uczniowie mający opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Celem tych zajęć jest :
- usprawnianie funkcji zaburzonych analizatorów,
- kompensacja braków,
- ćwiczenie pamięci i koncentracji
- doskonalenie umiejętności czytania, pisania,
- poznawanie i utrwalanie zasad poprawnego pisania, zasad ortografii
- kształtowanie umiejętności poprawnego komunikowania się
- wzbudzanie motywacji u uczniów
- stwarzanie okazji do odnoszenia przez nich sukcesów.
- wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi