Ogólnopolski Program Edukacyjny
"TRZYMAJ FORMĘ!”
realizowany
w Publicznej Szkole Podstawowej im. chor. Jana Szymańskiego w Ryczywole
Rok szkolny 2023 / 2024
Sprawozdanie z programu „Trzymaj Formę!” 2023/2024
„Trzymaj Formę!” to Ogólnopolski Program Edukacyjny współorganizowany przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców w ramach realizacji strategii WHO dotyczącej diety, aktywności fizycznej
i zdrowia. Celem programu jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej, poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia
i zbilansowanej diety, w oparciu o odpowiedzialność indywidualną i wolny wybór jednostki. Program "Trzymaj Formę!" pomaga rozwijać zainteresowania uczniów, kształtuje ich prozdrowotne nawyki i poszerza ich wiedzę o świecie. Inicjatywa ta, to inicjatywa propagująca zdrowy styl życia o unikalnym, dwukierunkowym podejściu, propagującym zbilansowane odżywianie połączone z regularną aktywnością fizyczną
W roku szkolnym 2023/24 program realizowany był w naszej szkole w klasach
5-8. Realizując program nasi uczniowie zdobyli szeroką wiedzę na temat zasad zdrowego żywienia i roli aktywności fizycznej w codziennym życiu. Mogli wykazać się pomysłowością
i umiejętnościami plastycznymi i sportowymi. Zajęcia projektowe nauczyły uczniów trudnej pracy zespołowej. Do realizacji zadań włączyli się wychowawcy poszczególnych klas.
Uczniowie aktywnie spędzali czas uczestnicząc w rozgrywkach sportowych organizowanych przez nauczyciela wychowania fizycznego podczas zajęć edukacyjnych oraz na zajęciach dodatkowych, które odbywały się w każdy czwartek w ramach SKS.
Na zajęciach z wychowawcą uczniowie brali udział w pogadankach dotyczących zasad zdrowego żywienia, profilaktyki palenia tytoniu, aktywnego wypoczynku oraz zachęcali uczniów do ruchu na świeżym powietrzu.
Uczniowie kl. V wspólnie z wychowawcą rozmawiali na tematy: zdrowo się odżywiamy, piramida zdrowego żywienia oraz rola składników chemicznych dla organizmów w tym białek, cukrów, tłuszczy, soli mineralnych i wody. W formie plakatów przygotowali również karty menu ze zdrowymi posiłkami w restauracji. Wydali specjalny numer gazetki szkolnej „Zdrowe odżywianie”. Efekty swojej pracy uwiecznili prezentacją multimedialną pt. „ Jak dbać o zdrowie”
Zorganizowali zajęcia projektowe pt. „Jedz zdrowo – żyj zdrowo!”. Celem zajęć było zapoznanie uczniów z wartościami odżywczymi warzyw i owoców, poznanie sposobów ich przechowywania oraz stosowanie higieny podczas przygotowywania i spożywania posiłków. Celem projektu było również zbadanie poziomu świadomości zdrowotnej uczniów, ich przyzwyczajeń żywieniowych i sposobu odżywiania, zainspirowanie uczniów do działań na rzecz promocji i ochrony zdrowia, zwiększenie aktywność umysłowo-fizycznej uczniów, uświadamianie dzieciom jak ważne jest zdrowe odżywianie się, poznawanie zalet i wady zdrowego- niezdrowego jedzenia oraz walka z nadwagą uczniów w wieku szkolnym.
Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy i przygotowali zdrowe kanapki oraz sałatkę owocową.
Pierwsza grupa do przygotowania kanapek użyła chleba razowego, sałaty, pomidorów, ogórków, cebuli, rzodkiewek, szczypiorku, jajek ugotowanych na twardo, szynki i sera białego. W skład sałatki owocowej wchodziły: jabłka, brzoskwinie, banany, gruszki, borówki, winogrona. Przygotowane przez uczniów przekąski wyglądały niesamowicie apetycznie i były przepyszne, co potwierdzili wszyscy uczestnicy zajęć. Uczniowie przyznali, że przygotowanie zdrowych i smacznych potraw nie jest trudne, nie zajmuje też dużo czasu, dlatego warto jeść je częściej!
Uczniowie klasy VI i VII z wychowawcami zorganizowali zajęcia projektowe pt: „Jak zaplanować swoje zdrowe życie (tworzymy healthplan)? (badawczy)
Celem głównym projektu było świadome planowanie działań mających na celu zapewnienie sobie zdrowia. Celami operacyjnymi było poznanie przykładowych sposobów na zachowanie sprawności fizycznej, nabycie wiedzy na temat prawidłowego komponowania zbilansowanej diety, stworzenie swojego planu w postaci dekalogu oraz mapy celów, zorganizowanie i przeprowadzenie debaty eksperckiej. Metody pracy: metoda dialogowa, praca z tekstem, metoda syntetycznego opracowywania danych (graficznie, przestrzennie, mapy myśli) Formy pracy: indywidualna, w grupach projektowych (3-5 osobowych).
Na pierwszym spotkaniu uczniowie dokonali podziału na grupy oraz sporządzili i podpisali kontrakt. Poszczególne grupy wybrały sobie nazwę swojej drużyny oraz jej logo. Następnie w wyniku samodzielnej pracy każda grupa przygotowała informacje na temat jednego z czterech głównych czynników wpływających na jakość życia człowieka.
Podczas kolejnych zajęć w szkole nastąpiło przemieszanie grup w ten sposób, by w każdej z nich znaleźli się eksperci zajmujący się poszczególnymi czynnikami.
Kolejnym etapem była debata z udziałem zaproszonego gościa (aktywny senior).
Na ostatnim spotkaniu każdy z uczniów przygotował własny dekalog zdrowego życia. Potem uczniowie sporządzili healthplany poszczególnych grup w formie dekalogów zdrowego trybu życia.
Klasa 8 z wychowawcą zorganizowała zajęcia projektowe pt: „Rozkodowujemy etykiety i jesteśmy świadomymi konsumentami”. Główny cel zajęć polegał na rozwijaniu umiejętności racjonalnego podejmowania decyzji w sprawie wyboru produktów żywnościowych poprzez czytanie etykiet.
Cele operacyjne zajęć to:
1. Uświadomienie nam, że jesteśmy konsumentami i jakie mamy z tego tytułu prawa,
2. Pokazanie, gdzie poszukiwać informacji na temat produktów żywnościowych,
3. Dowiedzenie się jak odczytywać informacje z opakowań produktów spożywczych;
4. Przeanalizowanie składu ulubionych produktów żywnościowych;
5. Nauka korzystania z informacji zawartych w tabeli wartości odżywczej;
6.Nauka korzystania z systemu znakowania produktów żywnościowych informacjami o Referencyjnych Wartościach Spożycia (RWS);
7. Analiza informacji uzyskanych z opakowań produktów żywnościowych w kontekście zaleceń żywieniowych oraz roli poszczególnych produktów w diecie;
8.Wspieranie nawyków świadomego wyboru produktów żywieniowych.
Uczniowie wypełnili ankietę, której celem było ustalenie jakie produkty żywnościowe najczęściej wybierają. Ustalenie jakim produktom należy poświecić szczególną uwagę w realizacji dalszej części projektu.
W czasie zajęć w wychowawcą przygotowali opakowania produktów, które spożywają jako przekąski, aby dokładniej przyjrzeć się etykietom zamieszczanym na produktach żywnościowych.
Wybierając produkty robili zdjęcia kodom kreskowym na etykietach , analizowali skład i wartości odżywcze artykułów. Uczniowie obejrzeli webinary on-line na temat: „Prawa konsumenta”. Wykonali prezentację na temat: „Kto to jest konsument i jakie są jego prawa?”. Kolejno wykonali prezentację na temat: „Jak czytać etykiety ? z użyciem aplikacji „Zdrowe zakupy”. Uczniowie brali aktywny udział i organizowaniu poszczególnych etapów projektu. Członkowie zespołu dokonali samooceny pracy z wykonanych prezentacji.
W ramach realizacji programu zostały wykorzystane plakaty, scenariusze zajęć, broszury, gazetki, krzyżówki, rebusy, filmy edukacyjne, prezentacje multimedialne. Wszystkie informacje z realizacji podjętych działań zostały udokumentowane w postaci zdjęć oraz wpisami w e – dzienniku przez nauczycieli zaangażowanych w projekcie. Zorganizowane zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem uczniów.
Koordynator projektu: Karolina Bucior
"TRZYMAJ FORMĘ!”
